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sabato 24 novembre 2012

I GRIGIONI NON SI ERANO PERSI D'ANIMO

Quarantaduesima parte della rubrica dedicata alla storia del Sacro Macello di Valtellina raccontata attraverso la storia d'amore di Michele e Martina. (Di Ezio Maifrè)
I soldati spagnoli ben presto risalirono la valle, raggiunsero i soldati Grigioni a Morbegno, dove si erano acquartierati con i Veneziani, li cacciarono e risalendo il corso dell’Adda giunsero a Sondrio.
Le truppe grigioni in Sondrio, vedendo la forza dell’esercito spagnolo, preferirono abbandonare in fretta la valle passando in Engadina attraverso le alpi retiche.
Però lo scopo dei Grigioni non era quello di abbandonare la valle, ma di chiedere aiuti militari più consistenti ai Cantoni Svizzeri e a Venezia.
In questo periodo di tregua il Robustelli ne approfittò per organizzarsi.
A Tirano, il castello fu completamente fortificato.
Giunsero le truppe spagnole comandate dal capitano Girolamo Pimentel che con il Gèta risiedette al castello di S. Maria.
Il castello di Piattamala fu anch’esso fortificato e presidiato dalle truppe spagnole.
Intanto si era creato un grande fermento nelle corti dei Principi dei vari stati Europei. La Francia era gelosa della potenza imperiale .
I riformati della Rezia, della Svizzera, della Germania, d’Olanda e d’Inghilterra sostenevano per interesse di religione i Grigioni e dopo quei fatti di sangue del 19 luglio, esagerati ad arte tra le varie corti, chiedevano vendetta.
Il papa non aveva mai abbandonato l’idea di sostenere i cattolici aiutando la Valle contro i Grigioni.
Erano quindi numerosi gli interessi politici tra i vari principi e tutti erano in attesa che le cose precipitassero per poi prendere una risoluzione.
I Grigioni non si erano persi d’animo. Dopo la ritirata oltre le alpi retiche si erano ricompattati e avevano avuto aiuti e formato un nuovo esercito.
Con oltre 10.000 uomini passarono per l’Engadina e dalla valle di Fraele scesero a Bormio. Incendiarono Sondalo, Grosio e Mazzo, razziando ogni cosa, profanando chiese, facendo atti orribili che non si possono narrare; poi giunsero a Sernio il 10 settembre del 1620. Si prepararono per assalire Tirano ove vi erano acquartierate le truppe spagnole e i soldati del capitano di valle Robustelli ben armati e pronti per la difesa.
Quella notte del 10 settembre il comandante delle truppe spagnole Pimentel si trovò con i più bei nomi della resistenza rivoluzionaria valtellinese al castello di S. Maria; vi erano il Robustelli, il Venosta, il Guicciardi, il Parravicini, il Marinoni, il capitano Omodei, lo Schenardi, il decano Gèta e i suoi figli Michele e Bartolomeo.
Prese la parola il Robustelli, governatore di Valle.
Fece un elogio solenne al re cattolico di Spagna per aver mandato in aiuto truppe al comando del capitano Pimentel, non dimenticò l’aiuto del papa e con l’impeto che caratterizzava l’uomo sollecitò gli animi alla battaglia che si stava preparando per il giorno dopo.
Il capitano spagnolo sosteneva che fosse meglio lasciare attaccare il nemico per poi controattaccare dal castello fortificato e dalle mura, ma il Robustelli temeva per il borgo di Tirano. Aveva sentito della rovina e degli incendi di Sondalo, Mazzo e Tovo e ora il fuoco stava distruggendo anche le case di Lovero; forse, diceva il Robustelli, conviene affrontarli in campo aperto. Intervenne il giovane Michele Gèta.
Molti si stupirono che il giovane potesse dare consiglio su fatti di guerra, ma lo lasciarono parlare.
Michele da grande conoscitore del luogo sapeva che il Campone era un sito, per chi non lo conosceva, che presentava pericoli tremendi.
L’Àigula con grande fervore disse: “Dobbiamo assolutamente evitare che i Grigioni entrino in Tirano. Incendierebbero subito le nostre case, abbiamo fienili pieni, grande cataste di legna per l’inverno. L’incendio si propagherebbe in tutto il Borgo, saremmo costretti a spegnere le fiamme e a non combattere contro gli eretici.
Parte 42 -In dialetto tiranese (aprite l’audio e mentre ascoltate la dizione di Cici Bonazzi seguite la lettura in dialetto)


I suldàa del Guvernadüü de Milàn e dela Spàgna ‘n de ‘n bot i éra vegnüü sü par la val, i éra brancàa i Grisùn a Murbégn ‘ndùa i s’éra ‘ncantunàa cun i Veneziàn e i gh’à dacc la panigàda e po i éra vegnüü sü par i àrgin de l’Àda fìna a Sùndri. I suldàa Grisùn ilò a Sùndri apéna i éra vedüü i suldàa Spagnöi i à pensàa bée de tabacà ‘n prèsa e i è fügìi par i munt fìna a rüà ‘n Engadìna.
Parò l’idèa dei Grisùn l’éra mìga chèla de tabacà dala val ma l’éra chèla de dumandà amò suldàa a i Cantùn Svìzar e a Venèzia.
‘Ntànt che i éra fügìi int ilò ‘l Rübüstèl ‘l n’à prufitàa par urganizàs.
A Tiràn ‘l fort l’éra stacc armàa e i éra rüàdi ilò li trüpi Spagnöli cumandàdi del Capitànu Giròlamu Pimentèl che l’éra stacc uspitàa dal Gèta ‘n del castèl de Sànta Marìa. L’éra stacc furtificàa àa ‘l castèl de Piatamàla e i éra metüü ilò i suldàa Spagnöi. ‘Ntànt ‘l fatàsc del macèl dei Grisùn l’éra rimbunbàa ‘n tüta Euròpa.
La Francia l’éra gelùsa dela fòrsa imperial, i rifurmàa dela Rézia, dela Svìzzera e dela Germània, de l’Ulùnda e de l’Inghiltèra i tiràva dala part dei Grisùn par interès de religiùn e dòpu chèl macèl del 19 de lüi, chèi prìncipi i l’éra metüda amò giù pü gròsa par ‘l so ‘nterès de vendèta.
‘L Pàpa l’éra mài mulàa l’idéa de ciapà vantàcc de religiùn se l’arés giütàa la val cùntru i Grisùn.
I éra parècc i interés pulìtich ‘ntrà li varìi naziùn e tücc i éra ilò a specià che li ròbi i vàghis a gàmbi ‘n ària par vedèch int ciàiar e ciapà vantàcc.
I Grisùn i s’éra miga tracc giù de curàgiu. Dòpu èss scapàa par i munt int ilò i s’éra amò ramàa ‘nsèma e i gh’éra avüü rinfòrs e iscì i éra facc sü ‘n grant esèrcit.
Cun pàsa de 10.000 suldàa i éra pasàa int par l’Engadìna e po par la val de Fraél e i éra rüàa ilò a Bùrmi. I’éra tacàa sü föch a li ca de Sùndal, de Gros e de Maz, i éra sgrafignàa chèl che i éra pödüü, prufanàa li gési e i éra facc deli ròbi che s’pö mìga cüntà sü a ‘n cristiàn. Po i éra rüàa a Sèren ‘l 10 de setémbru del 1620. I s’éra ramàa ‘nsèma ilò par dach batàglia a Tiràn ‘ndùa ‘l gh’éra i suldàa Spagnöi e i suldàa del Capitàni Rübüstèl armàa fìna a i déncc e prunt a diféndes.
Chèla nocc del 10 setémbru ‘l cumandànt deli trüpi Spagnöli Pimentèl ‘l s’éra truàa cun i pü gànzi dela riòlta Valtelinésa ilò al castèl de Sànta Marìa. ‘L gh’éra ilò ‘l Rübüstèl, ‘l Venòsta, ‘l Guiciàrdi, ‘l Paravicìni, ‘l Marinùn, ‘l capitàni Omodèi, ‘l Schenàrdi, ‘l capuriùn Gèta e i so fiöi Michél e Bartuluméu. L’éra tacàa a parlà ‘l Rübüstèl, guvernadüü dela val.
L’éra facc ‘n salamelèch al rè de Spàgna par avè mandàa i suldàa cumandàa dal capitàni Pimentèl, l’éra mìga desmentegàa de ringrazià àa ‘l Pàpa e cun grìnta de um de fèr l’éra rüzàa sü tücc par das de fa ‘n batàglia che sa duéva fa la matìna dòpu.
‘L Capitàni Spagnöl ‘l diséva che l’éra mèi lasà vegnì ‘nàns i Grisùn che po sa sarés cumbatüü dal castèl e dali müràchi che i’éra stàci furtificàdi, ma ‘l Rübüstèl ‘l gh’éra paüra par la rüìna de Tiràn.
L’éra sentüü dela rüìna e del föch tacàa sü ilò a Sùndal, Maz e Tuv che àa adès i éra rée a brüsà e ‘l föch l’éra tacàa àa li ca de Lùar; fùrsi ‘l diséva ‘l Rübüstèl, l’éra mèi cumbàt fo de fo de Tiràn.
L’éra parlàa ‘n pit dòpu àa ‘l Michél Gèta. Parècc i éra restàa ilò a bùca avèrta quàndu l’éra cipàa parchè nigügn i credèva che ‘l pudés dà cunsìgliu de guèra.
Michél che ‘l cunuséva bée tücc i tröcc e ‘l savèva che ‘l Campùn l’éra ‘n sìtu, par chìi i la cunusèva mìga bée de mìga ciapà sut gàmba parchè ilò ‘l gh’éra ‘n post periculùs.
L’Àigula cu ‘na ghìgna gnèca de fa paüra l’éra dicc: “Gùai se ‘n làsa bucà int i Grisùn chilò a Tiràn. Chèi ilò i ga darés sü föch ali nòsi ca, ‘n gh’à chilò li masùn piéni de fèe e mutèi de lègna par l’invèran. ‘L föch ‘l tacherés cùma ‘n zufranèl depertüt a Tiràn e nòtri ‘n sarés ciapàa par smursà ‘l föch e ‘n puderés mìga cupà fo i erétich.
Continua…

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